Klumme: LæseLeg version 2.0

21. februar 2017

LæseLeg er blevet fornyet, men det vigtigste er der ikke lavet om på. Sprogvejleder Jette Løntoft causerer over, hvorfor LæseLeg stadig er relevant.

Jette Løntoft er LæseLegs sprogvejleder.

Af Jette Løntoft, LæseLegs sprogvejleder

LæseLeg er ved at være et ‘halvgammelt’ tilbud, men da det at læse gode bøger sammen med børn ALDRIG går af mode, har Mary Fonden arbejdet med at opdatere LæseLeg, så det igen bliver tidssvarende i sit udtryk.

Det betyder blandt andet, at én bogpakke nu er blevet til tre – en til hver aldersgruppe – og at hjemmesiden er blevet helt fantastisk flot og meget, meget lettere at bruge.

Men det vigtigste er der ikke lavet om på:

LæseLeg handler stadig først og fremmest om at læse god litteratur sammen med små grupper af børn i alderen 1-6 år.

Det handler om at give børn nøglen til bøgernes verden, fordi det er en verden, som giver dem mulighed for både at blive klogere på sig selv og på den omverden, de lever i.

Og ja, så giver LæseLeg også mulighed for, at børn møder det store, udfordrende, rige og nuancerede sprog, som bøgerne rummer – at møde et stort sprog er hele forudsætningen for selv at kunne tilegne sig et stort sprog.

101 boganbefalinger

LæseLeg har undervejs lige så stille fejret et jubilæum: Der er nemlig nu anbefalet 101 bøger – 101 bøger med gode, kloge, morsomme, triste, absurde, udfordrende, banale, grinagtige, fantasifulde, sørgelige, komplekse fortællinger og faglitteratur.

For snart rigtig mange år siden – længe før LæseLeg blev født – postulerede jeg på en konference, at skolebegyndere med et lille sprog ville være afskaffet den dag, alle småbørn havde været aktive medlæsere af 100 gode bøger. Det mener jeg stadig, og jeg er derfor særlig glad for jubilæet!

Men jeg er i særdeleshed glad for, at LæseLeg er andet og meget, meget mere end sprog. Nogle vil mene, at jeg roder rundt, at jeg må vælge: Handler LæseLeg først og fremmest om at give børn mulighed for at tilegne sig et stort sprog eller ej? Handler LæseLeg om at lære børn at holde af bøgernes verden eller ej? Handler LæseLeg om sociale fællesskaber eller ej? Om at føle sig udenfor eller indenfor?

Svaret er let. LæseLeg handler efter min mening om det hele og meget, meget mere.

En hjælp til de voksne

Og så lige en ting til: LæseLeg handler også om at tilbyde voksne, der arbejder professionelt med børn støtte til at skabe gode læsesituationer i et travlt arbejdsliv – et arbejdsliv, som desværre i mange tilfælde har udgangspunkt i en uddannelse, som næsten – om ikke helt – har overladt betydningsfulde områder som højtlæsning, børnelitteratur og børns sprogtilegnelse til selvstudier og efteruddannelse.

Og for så at slutte af i den muntre afdeling, er her nogle eksempler fra virkelighedens verden – fra Lone, som var sprogvejleder i D.I.I. Blæksprutten. Eksemplerne er hentet fra en leg, hvor børnene skulle forklare betydningen af de ord, Lone sagde. En leg børnene elskede, for de var gode til det!
Lone: “En TYR
Barn: “Det er en koungefar. Den der, vi læste om med gedekiddet. Den, der stod og hev jord op på marken.”

Lone: “En GLOBUS
Barn: “Den, hvor man kan se, hvor Somalia er. Men Lone, det er et mærkeligt ord, for det er jo ikke en bus, og den kan ikke glo på noget.

Lone: “En BAKKE
Barn: “Den, de voksne sætter kaffe og slik på til pause.

Stort tillykke til os alle sammen med LæseLeg – version 2.0!

Glemt password?

Indtast venligst dit brugernavn eller din e-mailadresse. Du vil modtage et link til at oprette en ny adgangskode via e-mail.

Log ind