Forberedelse

Det kræver god forberedelse at få det optimale udbytte af LæseLeg.

En vigtig del af forberedelsen handler bl.a. om at sammensætte en læsegruppe på to til fem børn. Børnene skal både kunne se illustrationerne, imens der læses højt, og have tid og rum til selv at kunne formulere sig.

Den rette sammensætning af børnene er også vigtig og kræver grundige overvejelser. Sprogstærke børn løber gerne af sted med hele dialogen, hvis de sidder sammen med sprogsvage børn. LæseLeg anbefaler derfor, at du sammensætter læsegrupper af børn på nogenlunde samme sproglige niveau.

  • Find et sted, der er roligt, hvor I ikke bliver afbrudt, og som kan bruges fast til LæseLeg, og vælg faste læsetider (og informér forældrene om dem), det er med til at gøre LæseLeg til en regelmæssig aktivitet.
  • Læs bogen igennem og bliv fortrolig med handlingen og detaljerne inden første læsning med børnene og læs også boghæftet til den pågældende bog inden første gennemlæsning med børnene.
  • Lav quiz-spørgsmål til bogen eller hent dem her på siden.
  • Det er fint, hvis alle børn kan have deres egen ”Bøger, jeg kender”-bog – brug et ark, køb en lille kinabog eller lignende. Sæt et billede af forsiden af de bøger, børnene har læst, ind i bogen – eventuelt ledsaget af, hvor mange stjerner barnet gav bogen og en tegning inspireret af historien.

Arbejdet med dialogisk læsning kræver både forberedelse, tid og ressourcer. Det er derfor afgørende, at ledelsen og den samlede personalegruppe bakker op om prioriteringen af den dialogiske læsning.

Erfaringen fra institutioner, der har arbejdet med LæseLeg, viser, at det er en stor fordel, hvis der planlægges faste læsetider for grupperne, og at der hænges en oversigt over de igangværende læsegrupper op, så alle pædagoger og forældre er klar over, hvornår læsegrupperne afholdes, og hvilke børn der deltager.

Glemt password?

Indtast venligst dit brugernavn eller din e-mailadresse. Du vil modtage et link til at oprette en ny adgangskode via e-mail.

Log ind