At arbejde kreativt med LæseLeg
Dialogisk læsning kan udfolde sig på mange måder, og børn, der har et lille sprog, kan have svært ved at sidde i en læsekontekst. Derfor kan det være en fordel at inddrage nogle kreative og fysiske aktiviteter i arbejdet med LæseLeg.
“Når jeg har min LæseLeg-session, så synes jeg, det er rart at have forskellige elementer med, hvor man har noget stillesiddende, og hvor man bevæger sig, og hvor man kommer ud og får noget luft,” fortæller pædagog i Børnehuset Villa Kulla, Dorte Pedersen.
Efter Dorte havde læst bogen ‘Orm får en ven’ med sin børnegruppe, mente hun, at det var tid til en kreativ aktivitet.
Derfor valgte hun at indlede en leg, hvor børnene skulle være regnorme, og hun skulle være fuglen, der trak ormene op af jorden. Børnene fik lov til at bestemme, hvilken slags fugl, Dorte skulle være.
“Det synes de var rigtig sjovt. Så skiftedes vi, og så fik børnene også lov til at være en fugl.”
Læs mere om, hvordan kreativ bearbejdning af bøger – fx gennem maling, leg og sang – kan øge effekten af dialogisk læsning her.