Bøger, jeg kender

15. april 2016

LæseLegs sprogvejleder Jette Løntoft har selv en lille læsegruppe på fire børn i en børnehave i Thisted. Her deler hun en ide til en god LæseLeg-aktivitet for de lidt større børn.

Af Jette Løntoft, LæseLegs sprogvejleder

Da vi i min lille læseklub havde læst tre bøger, var tiden kommet til at hvert barn fik sin egen ‘bøger, jeg kender’-bog. Jeg købte fire bøger i en Tiger-butik og nedkopierede bogforsider af de læste bøger, og så gik vi ellers i gang med limstift, blyanter, sakse og farver.

Strukturen er fast: Forsidekopierne limes på venstresiderne, mens højresiderne giver plads til anmeldelser i form af sole – mellem en og fem og/eller tegninger, som har relation til bogens indhold eller illustrationer. Et par af pigerne var for eksempel meget optaget af Carls paraply, hvorfor den selvfølgelig skulle tegnes på højresiden i deres bøger.

Vi har lige indlemmet den seneste færdiglæste bog, så vi nu er oppe på fire titler.

Børnene er ved at have fået øjnene op for bogens muligheder:

  • De tæller på eget initiativ antallet af læste bøger.
  • De øver sig i at huske titlerne.
  • De taler om hvilken bog, de hver især synes er bedst.
  • De prøver at genfortælle bøgernes handling osv.

De er samtidig lidt optaget af, at de engang må få bogen med hjem, og at de måske kan bruge den til at vise skolen, hvilke bøger de har været med til at læse, da de gik i læseklub. Både bogen og brugen af bogen vil naturligt udvikle sig, og det vil børnene også, så bøgerne vil samtidig være en dokumentation både af det pædagogiske arbejde og af resultaterne heraf.

Aktiviteten kan således på det varmeste anbefales!

Glemt password?

Indtast venligst dit brugernavn eller din e-mailadresse. Du vil modtage et link til at oprette en ny adgangskode via e-mail.

Log ind