Før I går i gang med at læse

24. august 2020

Nogle børn med et lille sprog har brug for at spore sig ind på bogen, inden I åbner den. Det kan du hjælpe dem med ved at lade dem møde og bruge bøgernes ord og begreber gennem sanselige aktiviteter og dialog forud for selve læsningen. 

Et af de nye elementer i de opdaterede boghæfter er afsnittet ’Før I går i gang med at læse’, der er tilføjet for at skabe en forforståelse og indlede en samtale om de ord og begreber, som børnene vil blive præsenteret for i bogen. Ved at lave aktiviteter forud for læsningen, får du afdækket, hvad de enkelte børn allerede kan, hvilket giver dig en forståelse for, hvad der er barnets ’nærmeste udviklingszone’.

Ud i naturen

Hvert opdateret boghæfte giver nye idéer til, hvad I kan lave. Jo mere konkret og visuelt, du kan præsentere bogen for børnene desto bedre. En typisk god ‘før-I-går-i-gang-aktivitet’ er at gå ud i naturen og tale om de ting, som bogen handler om. Et eksempel er, når der i Da Lille Madsens Hus blæste væk indgår et bjerg, så kan du tage børnene med på en tur til en nærliggende bakke.

Det kan også handle om sansemæssige, praktiske emner forud for bogen, som ikke nødvendigvis er helt tæt på bogen, men lege og hverdagsting, der kan kobles til indholdet. Som eksempel foreslår vi, at I inden læsning af Ib kan ikke holde det ud tager nogle tæpper med udenfor, lægger jer ned og lytter efter, hvilke lyde I kan høre.

Dette i særlig grad for at støtte de børn, som har et lille sprog.

Glemt password?

Indtast venligst dit brugernavn eller din e-mailadresse. Du vil modtage et link til at oprette en ny adgangskode via e-mail.

Log ind