LæseLegs betydning for børns sociale relationer
Nyt forskningsprojekt: Lektor og ph.d. i pædagogisk psykologi Lone Svinth er sammen med Mary Fonden ved at søsætte et forskningsprojekt, hvor den inspirerende pædagogiske praksis i og omkring LæseLeg skal undersøges.
Fra den eksisterende forskning i LæseLeg ved vi, at kombinationen af højtlæsning og leg og kreative aktiviteter har en positiv effekt på børns ordforråd, selvtillid og sociale relationer.
I dette forskningsprojekt vil vi kigge nærmere på de relationelle processer i og omkring LæseLeg. Vi er optaget af, hvordan det pædagogiske personale inddrager børnene og deres perspektiv i LæseLeg. Hvordan lever bøgerne og de fortællinger, som personalet skaber med LæseLeg, videre i børnefællesskabet?
Er LæseLeg med til at udvide børnenes deltagelsesmuligheder i fællesskaber, og kan LæseLeg bruges til at vise den sammenhæng mellem læringsmiljøet og børns læring, som den styrkede pædagogiske læreplan lægger op til?
Vi hører derfor meget gerne fra dig, hvis I i jeres institution har udviklet en spændende pædagogisk praksis omkring LæseLeg. En praksis som kan inspirere andre dagtilbud rundt om i landet.
Projektet løber over sommeren og efteråret 2021 og omfatter børn fra 1-6 år. Vi overholder selvfølgelig retningslinjer omkring COVID-19.
Deltagelse i projektet indebærer et besøg hos jer i halvanden dag. Den første dag til observation på en stue, som har integreret LæseLeg i hverdagen. Anden dag til observation om formiddagen, samt interview med en medarbejder og lederen.
Kontakt gerne projektleder Christina Stær Mygind på csm@laeseleg.dk
Vi glæder os til at høre fra jer!