Effekter af LæseLeg i børnehaven

Studiet ‘Effekter af LæseLeg i børnehaven’ fra 2022 undersøger betydningen af LæseLeg for børns sproglige udvikling i 3-6-årsalderen.

Studiet er gennemført af Trygfondens Børneforskningscenter og har fokus på, hvilken effekt LæseLeg har på børns sproglige udvikling. Undersøgelsen, der blev gennemført som et lodtrækningsforsøg, viste overordnet, at der på baggrund af forsøget ikke kunne dokumenteres nogen signifikant effekt på børnenes sproglige udvikling. Resultaterne viste, at de børn, som deltog i LæseLeg i den 18 uger lange forsøgsperiode, ikke fik et påviseligt bedre sprogligt udbytte af at være med.

Lav deltagelsesgrad

En væsentlig forklaring på de manglende positive resultater kan være, at de medvirkende børnehaver arbejdede langt mindre med LæseLeg end forventet. Kun 18 procent af børnene deltog i LæseLeg det antal gange og i den mængde tid, som var udgangspunktet for undersøgelsen. Det betyder, at børnene i gennemsnit kun modtog LæseLeg i 20 minutter om ugen.

På den baggrund, og med viden fra tidligere forskningsresultater om effektive sprogindsatser i dagtilbud, konkluderes det i rapporten, at den lave deltagelsesgrad formentlig har haft en væsentlig betydning for resultaterne.

Coronakrise kan have betydning

Forsøget løb fra oktober 2020 til marts 2021 – en periode, hvor Danmark var helt eller delvist nedlukket på grund af COVID-19. Det betyder, at undersøgelsen er foretaget i en tid med ekstra sygefravær hos både børn og pædagoger, og hverdagen på stuerne har set betydelig anderledes ud for både børn og voksne. Som det fremhæves i rapporten, kan det have betydning for udførelsen og frekvensen af LæseLeg og derfor resultaterne.  

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få inspiration og viden til dit arbejde med LæseLeg

Close the CTA