På Hadsund Skole har de arbejdet med bogen ‘Den utrolige historie om den kæmpestore pære’ og lavet et spændende forløb, hvor fantasi, kreativitet og leg gik hånd i hånd.
Børnene har blandt andet lavet deres egne foldebøger inspireret af historien. Vi har modtaget en masse flotte billeder, der viser, hvordan børnene har givet deres egne versioner af fortællingen liv på papir.
Forløbet bød også på en sjov oplevelse med flaskepost. Rikke, der stod for aktiviteten, fortæller: ”Vi havde den ene klasse ude og lede. Vi havde gemt en bamse, som havde slikkepinde og et frø til hvert barn, som de skulle så. Det var et peberfrugtfrø.”
På den måde blev bogen koblet sammen med konkrete oplevelser, hvor børnene både fik brugt deres fantasi, deres kroppe og deres nysgerrighed – og samtidig fik noget med hjem, som kunne vokse videre.
Tak til Hadsund Skole for at dele!









Tema om ‘spire og gro’
På Næsbjerg Skole har børnehaveklassen også arbejdet med bogen som en del af temaet ‘spire og gro’. Forløbet strakte sig over en måned og kombinerede læsning, kreativitet og naturfaglige oplevelser.
Børnene har arbejdet med LæseLegs principper, blandt andet med fokusord, quizzer og opgaver, og de har lavet både boganmeldelser og foldebøger fyldt med kreative opgaver. Klassen har også arbejdet med kikkertbilleder, papmachépærer og pop-up bøger, og de har bagt pæretærte samt smagt på frisk pære.
Forløbet inkluderede fire skattejagter med flaskepost inspireret af historien. Skattene bestod af frø eller lignende, som børnene efterfølgende plantede og fik til at spire – en sjov kobling mellem bogens univers og naturens kredsløb.
Sidst men ikke mindst har børnene leget med deres flotte papmachépærer samt figurerne Mitcho og Sebastian, og de har taget på nye fantasifulde rejser i historien. På denne måde har bogen ikke blot været læst, men også oplevet, eksperimenteret med og omsat til kreativ leg.
Tak til Næsbjerg Skole for at dele!









