Det at åbne for at læsning af bøger også kan være en fysisk aktivitet, som involverer krop og bevægelse, bliver i et studie om LæseLegs betydning for børns deltagelsesmuligheder og fællesskaber fremhævet som et helt centralt aspekt, hvis LæseLeg skal give deltagelsesmuligheder for alle børn.
Læs med her, hvor vi deler en fortælling fra praksis, der indgår i rapporten. I eksemplet fortæller en pædagog, hvordan de har oplevet, at leg kan være med til at styrke børnenes engagementet i læsningen.
Efter have læst bogen ‘Vitello bygger en monsterfælde’ for en gruppe meget aktive børnehavedrenge, foreslog drengene selv, at de med hjælp fra pædagogen byggede en monsterfælde på stuen:
“De synes historien var rigtig spændende og foreslog, at vi skulle lave vores egen fælde. Vi har et depotrum, som ligger i forlængelse af vores fællesrum, og det var der, vi byggede en fælde af snore, som vi hang på kryds og tværs. Og sandelig om der ikke var en voksen, som gik i fælden.
Børnene var ellevilde og ved at gå ud af deres gode skind af begejstring. En af drengene fra gruppen sagde til mig: ”LOTTE, endelig sker der noget sjovt”.
Drengene tog efterfølgende legen med sig ud på legepladsen, hvor de lavede fælder alle mulige steder – i sandkassen og nede bagved. De andre børn i institutionen blev involveret i legen, og den bredte sig på tværs af børnene som ringe i vandet.”
Fortællingen er et eksempel på, hvordan åbenheden for børnenes perspektiver får betydning for deres deltagelsesmuligheder. Drengen som udbrød, at ”nu sker der endelig noget sjovt”, er ifølge pædagogen, på ingen måde særlig initiativrig under LæseLeg, men da det handlede om at bygge en fælde, var han helt på og faktisk den, der var mest aktiv af alle børnene. Nu gav det mening for ham, og han trådte ifølge pædagogen frem på en anden måde end han plejer.
Den positive oplevelse kan der bygges videre på næste gang, der skal vælges en bog for at fastholde drengens interesse og engagement.
Især for børn som verbalt sprogligt ikke er særlig udtryksfulde, er det afgørende vigtigt, at de får mulighed for at udtrykke sig på andre måder, fx kreativt, kropsligt og motorisk. Og det er heldigvis ret nemt at få inddraget kroppen i læsningen, for der er jo altid en lang række af ‘gøre-ord’ i bøgerne, som vi med fordel kan konkretisere og lege.
God læselyst og glædelig halloween!
