Kreative aktiviteter og leg

Bøgernes fortællinger kan inspirere til kreative aktiviteter, hvor børnene arbejder videre med handlingen. På den måde kan effekten af den dialogiske læsning øges.

Når børnene kreativt får mulighed for at arbejde videre med bøgernes handling, øges effekten af den dialogiske læsning.

Kreativ bearbejdning kan fx være gennem:

  • At tegne og male (kun i mindre omfang med de 1-3-årige)
  • At lege
  • At dramatisere og spille teater

Tegne og male

Aftal med børnene, hvad de gerne vil tegne/male. Det kan fx være en person fra bogen, en bestemt sekvens eller en ting, som bogen i særlig grad inspirerer til fx et monster eller en fantasibil.

Lyt til børnenes ideer og bidrag til processen, fx ved at tale deres tegninger igennem – både før, under og efter processen.

Nogle børn har brug for opbakning for at kunne lave et færdigt kreativt produkt. Her kan det være godt at arbejde med makkertegninger, hvor to børn er sammen om at lave en tegning, eller hvor du er barnets makker.

Når alle er færdige, fortæller de hinanden om dem.

I kan også arbejde med større fællesarbejder, fx en kollage med dinosaurer eller andet, I har læst om, eller en fælles billedbog.

Finn Herman får maven klippet op, så alle dem, han har spist, kan komme ud igen. Foto: Børnehaven 3F i Fredericia

Konkreter til at ‘lege historien’ om Lili børster tænder. Foto: Dagnæs Børnehave, Horsens

Figurerne fra LæseLeg-pakken kan fungere fint på en stang i et lille teaterstykke.

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få inspiration og viden til dit arbejde med LæseLeg

Close the CTA