VIA University College har været på besøg i en række SFO’er og forårs-SFO’er for at undersøge, hvilke sproglige læringsmiljøer, der møder børnene, når de skal starte i SFO. Gennem observationer og interviews med både ansatte og børn har VIA undersøgt, hvordan vi i overgangen fra børnehave til den nye SFO-kontekst skaber gode forudsætninger for sproglig udvikling for alle børn.
Fokus har været på literacy- og samtalemiljøet, fx:
- Er der noget genkendeligt eller helt nyt at lave?
- Er der skabt et rum til at læse bøger, tegne eller skrive?
- Er der en voksen at tale med?
Artiklen giver en række konkrete eksempler på, hvordan literacy- og samtalemiljøer tager sig ud i forskellige SFO’er.
Et eksempel på et literacy-miljø, hvor børnene har gode muligheder for at få erfaringer med læse- og skrivefærdigheder – og dermed sprogudvikling – ses i en SFO, hvor der bl.a. findes et bibliotek med et stort og bredt udvalg af bøger. Der er flere rum i rummet, som gør det tydeligt for børnene, hvad de kan lave hvor. Tegninger med børnenes navne på pryder væggene, og der hænger et børneproduceret alfabet på en reol. Der er et skriveværksted, og på legepladsen er der alfabeter og tal, som man kan lege og hoppe på. Alt dette er med til at give børnene mulighed for at engagere sig i forskellige literacy-aktiviteter, og det bliver tydeligt, hvordan en pædagogisk intention om et literacy-miljø kan udmønte sig. Men en væsentlig pointe i artiklen er også, at der kan være faldgruber, som er vigtige at have for øje.
Det handler bl.a. om, hvordan skærme kan udfordre traditionelle literacy-miljøers intention, og at de voksne løbende skal have en opmærksomhed på børnenes skiftende interesser for dels at styrke sociale fællesskaber og dels at få gang i den gode samtale.
Et eksempel på samtalemiljøer, der giver plads til interaktion og dialog, ses i en SFO, hvor en voksen er engageret i en aktivitet med flersprogede børn. De laver sammen et menukort til en restaurantleg. Legen giver børnene mulighed for at øve deres sprogfærdigheder gennem snak og interaktion, hvilket styrker barnets muligheder for at indgå i alle de nye sociale fællesskaber, som overgangen til SFO (og skole) byder på. Eksemplet er bl.a. et resultat af, at de voksne bevidst har organiseret sig, så der er mulighed for fordybelse med en gruppe børn. Men også her er der faldgruber. For eksemplet peger på den pædagogiske udfordring i at give mulighed for fordybelse med en voksen og samtidig tilbyde aktiviteter, som kan inddrage og skabe dialogmuligheder for alle børn. Der er et pædagogisk dilemma i at måtte prioritere høj samtalekvalitet med nogle børn og dermed lade andre børn i stikken, der som konsekvens kan ende med at flakke formålsløst rundt mellem de rum SFO’en har til rådighed.
Observationerne peger overordnet på, at kvaliteten af literacy- og samtalemiljøer i SFO varierer betydeligt – fra fantastiske stjernestunder til mere fattige sprogmiljøer. Dermed bliver det også tilfældigt, om barnet får mulighed for at møde miljøer, der understøtter barnets trivsel og sproglige udvikling eller det modsatte. For at forbedre børns overgang fra børnehave til SFO (og skole) er det vigtigt at fokusere på både indretning og samtalekvalitet gennem pædagogisk intentionalitet. Ved at skabe inspirerende literacy-miljøer og gode samtalemiljøer kan vi støtte børns sproglige og sociale udvikling og dermed gøre overgangen til SFO-livet lettere og mere meningsfuld.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er en del af LæseLegs indsats for indskolingen mhp. at videreudvikle metode og pædagogiske materialer til de 5-7-årige børn.
Formålet er at fastholde og styrke børns kommunikative udvikling i overgangen fra børnehave til skole/SFO, at mindske sprogligt læringstab og bidrage til en alderssvarende sproglig udvikling for de børn, der har et lille sprog, og samtidig styrke børns deltagelsesmuligheder i fællesskaber.
Samtidig udvikles et kompetenceudviklingsforløb målrettet personale i indskoling og SFO med fokus på børnenes overgange fra børnehave til skole.
LæseLeg sker i samarbejde mellem Mary Fonden, VIA University College og Bibliotekernes Sprog- og Læsespor. Projektet er finansieret af Egmont Fonden, Lauritzen Fonden og Mary Fonden.
