Støj kan bremse sproget – særligt for udsatte børn 

Støj påvirker alle børn, men for flersprogede børn, børn med høretab, autisme eller ADHD kan det være ekstra hæmmende.

Olafur gestsson 220921 07 kompri 2

Støj påvirker alle børn, men for flersprogede børn, børn med høretab, autisme eller ADHD kan det være ekstra hæmmende. For disse børn kan et støjende miljø gøre det svært at høre og forstå, hvad der bliver sagt, og det kan føre til træthed, irritation eller nedsat deltagelse i leg og samtaler. Over tid kan det påvirke deres sproglige udvikling og trivsel.    

Derfor er et roligt og støttende lydmiljø afgørende for, om særligt sårbare børn føler sig trygge og får mulighed for at udvikle både sprog og selvtillid. Ved at være opmærksom på udfordringerne kan man med målrettet pædagogisk støtte og tilpasning af læringsmiljøet hjælpe de børn, som er særligt sårbare over for støj.      

Læs VIA University College’s seneste artikel om støj i dagtilbud og bliv klogere på udfordringerne. Artiklen giver også konkrete råd til, hvad du kan gøre som pædagog.  

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få inspiration og viden til dit arbejde med LæseLeg

Close the CTA