Åbenhed på børnenes interesser og perspektiv
Lone Svinth, ph.d. i pædagogisk psykologi ved Aarhus Universitet, har undersøgt den inspirerende LæseLeg praksis med fokus på LæseLegs betydning for børns deltagelsesmuligheder og fællesskaber.
Studiet kommer blandt andet med specifikke anbefalinger til daginstitutioner, som ønsker at arbejde videre med LæseLeg. Første anbefaling er, at bøger til LæseLeg skal udvælges med udgangspunkt i børnenes interesser og engagement:
“Noget af det vigtigste, ved at nære børns glæde, det er at gribe der, hvor børnene er. Igen den her åbenhed på børnenes perspektiv.”
Lone Svinth
Det indebærer at lade børnene deltage i udvælgelsen af bøger og tema, men brug også bøgerne til at vise de ressourcer og interesser et specifikt barn har. Eksperimentér med, hvordan en bog og den efterfølgende leg kan skabe resonans og identifikation hos et barn eller i børnegruppen.
“Det er afgørende vigtigt, at det pædagogiske personale hele tiden tænker børnenes perspektiv ind i det, de laver. Hvad er det, børnene er optaget af? Hvilke interesser har de? Hvor er det, deres engagementer er?”
Lone Svinth
Studiet afdækker også, at dette har at gøre med at nedbryde et hierarki mellem pædagog og barn. Og egentlig betragte børnene som mere ligeværdige i situationen, og i det hele taget have mere respekt for, hvad det er for nogle bøger, som optager børnene.
Om studiet
I undersøgelsen indgår 11 daginstitutioner, hvor der blev observeret på 13 stuer og interviewet 23 pædagoger og ledere.
Læs studiet: LæseLegs betydning for børns deltagelsesmuligheder og fællesskaber
Læs pixi-versionen af LæseLegs betydning for børns deltagelsesmuligheder
LæseLeg er finansielt støttet af Egmont Fonden