Om LæseLeg
LæseLeg gør det let at arbejde med børns sprog
LæseLeg er et pædagogisk redskab, der er inspireret af den anerkendte metode dialogisk læsning, hvor børnene involveres i læsningen.
I LæseLeg arbejder I med én bog i en periode, vi anbefaler tre uger, hvor bogen læses højt mindst tre gange. For hver gang involveres børnene mere og mere. Oplæsningen kombineres med kreative aktiviteter og sjove lege, der knytter sig til bogens tema.
Boghæfter serverer det hele
Når man læser med små børn, må man til hver en tid være fleksibel og åben for børnenes tanker og idéer. Derfor kan alting ikke planlægges, men det kan være en stor fordel at have en plan med læsningen. Og med boghæfterne får du al den inspiration, du har brug for.
Til hver bog findes et LæseLeg-boghæfte, som serverer inspiration til samtaler om bogen, bogens gode ord og idéer til lege og kreative aktiviteter.
Den styrkede pædagogiske læreplan
LæseLeg kan bruges inden for flere af den styrkede læreplans temaer, fordi bøgerne har forskellige handlinger, der lægger op til forskellige aktiviteter og lege.
Ved at lære en bog at kende over længere tid og lege og lave aktiviteter, får børnene bogens handling og ord endnu mere ind under huden, hvilket giver sikkerhed i at udtrykke og udfolde sig.
Udviklet af sprog- og børneeksperter
Projektet er oprindeligt udviklet af Mary Fonden i samarbejde med lærer og talepædagog Jette Løntoft, professor emeritus Stig Brostrøm, professor Kristine de López Jensen, professor Anne Holmen og cand.pæd. Peter Mikkelsen med støtte fra Det Obelske Familiefond.
Materialet blev lanceret i 2012 som det første danske program, der arbejdede med dialogisk læsning i en dansk pædagogisk praksis, og hvor den dialogiske læsning blev kombineret med børnenes leg.
LæseLeg lever i dagplejere, vuggestuer, børnehaver og skoler i hele landet. Og gennem institutionernes erfaringer og løbende evalueringer er LæseLeg blevet udviklet gennem alle årene. LæseLeg er tilpasset institutionernes hverdag og udviklet ud fra evidensbaseret viden.
LæseLeg er finansielt støttet af Egmont Fonden.