Viden om LæseLeg og dialogisk læsning

Undersøgelser og videnskabelig dokumentation

Højtlæsningens rolle i børns kommunikative udvikling er dokumenteret i flere videnskabelige studier.

Vi ved fra udenlandske undersøgelser, at dialogisk læsning netop bidrager til et øget ordforråd, og – hvad der er mere vigtigt  – en styrkelse af børnenes kommunikative kompetencer. Det hjælper dem til bedre at kunne komme i dialog med andre børn, at lege og være sammen om hverdagslivets aktiviteter. Kort sagt at blive inkluderet i det sociale fællesskab.

Mary Fonden har taget initiativ til to studier af virkningen af LæseLeg. Studierne er foretaget af forskere fra Aalborg Universitet under ledelse af professor i udviklingspsykologi og leder af Børnesprogklinikken ved Aalborg Universitet Kristine Jensen de López.

Resultaterne peger blandt andet på, at LæseLeg gør børn markant bedre til at kommunikere – i forhold til børn i en testgruppe, der fik de samme bøger læst højt på den klassiske måde.

Læs mere om LæseLeg-studie I (2012)

Læs mere om LæseLeg-studie II (2015)

Læs mere

Du kan også læse mere om dialogisk læsning i fagbogen Dialogisk læsning i teori og praksis af Stig Brostöm, Kristine Jensen de López og Jette Løntoft.

Glemt password?

Indtast venligst dit brugernavn eller din e-mailadresse. Du vil modtage et link til at oprette en ny adgangskode via e-mail.

Log ind