Seneste nyt

De allerfleste nyheder deler vi på LæseLegs Facebookside, men når vi har brug for at uddybe noget, så skriver vi det her.

2024

12. september 2024

LæseLeg udvider indsats for indskolingen

I overgangen til skole sker der meget nyt i børns liv, og det er vigtigt, at de voksne omkring børnene arbejder med trivsel og inkluderende fællesskaber. I en ny projektperiode vil Mary Fonden i samarbejde med VIA University College og Bibliotekernes Sprog- og Læsespor styrke LæseLegs indsats for indskolingen med fokus på sprog, leg og sociale relationer som afsæt for tryggere overgange.
23. februar 2024

Professor Dorthe Bleses om effekter af LæseLeg i vuggestuen

LæseLeg har en signifikant effekt på børns kommunikative kompetencer, det viser et studie af Trygfondens Børneforskningscenter, der har målt effekten […]
23. februar 2024

Erfaringer med LæseLeg i vuggestuen

Børnehuset Østerbro i Nykøbing Falster har været en del af effektstudiet af LæseLeg i vuggestuer og dagplejere. Børnehusets to vuggestuer […]
23. februar 2024

Vuggestuebørns sprog styrkes markant med LæseLeg

En målrettet indsats med LæseLeg har en signifikant effekt på børns kommunikative kompetencer. Det viser et studie af Trygfondens Børneforskningscenter, der har målt effekten af LæseLeg hos børn i vuggestuen og dagplejen.
14. februar 2024

Rutiner

Lone Svinth, ph.d. i pædagogisk psykologi ved Aarhus Universitet, har undersøgt den inspirerende LæseLeg praksis med fokus på LæseLegs betydning […]
14. februar 2024

Åbenhed på børnenes interesser og perspektiv

Lone Svinth, ph.d. i pædagogisk psykologi ved Aarhus Universitet, har undersøgt den inspirerende LæseLeg praksis med fokus på LæseLegs betydning […]
2023

22. september 2023

LæseLeg hjælper de stille børn

Lone Svinth, ph.d. i pædagogisk psykologi ved Aarhus Universitet, har undersøgt den inspirerende LæseLeg praksis med fokus på LæseLegs betydning […]
30. maj 2023

Børns relationer og deltagelsesmuligheder

Lone Svinth, ph.d. i pædagogisk psykologi ved Aarhus Universitet, har undersøgt den inspirerende LæseLeg praksis med fokus på LæseLegs betydning […]
2022

24. november 2022

Studier om LæseLegs betydning i børnehaver

To studier undersøger betydningen af LæseLeg for børn i 3-6-årsalderen. De to studier danner baggrund for den fortsatte videreudvikling af […]
16. september 2022

LæseLeg i vuggestuen

I Frederiksværk Børnehus arbejder pædagogmedhjælper Michelle Brage med LæseLeg og oplever, at børnene udvikler sig både sprogligt og socialt.
1. februar 2022

Vi folder bogen ud – sammen

Med en ny praksisguide for bibliotekspersonale har LæseLeg og Bibliotekernes Sprogspor indgået et samarbejde om at styrke små børns sprog […]
2021

23. august 2021

LæseLeg og børn med sproglige udfordringer

“Jeg oplever, at de børn der har sproglige udfordringer, ofte også har nogle andre udfordringer.” Sådan lyder det fra pædagog […]
18. august 2021

At arbejde kreativt med LæseLeg

Dialogisk læsning kan udfolde sig på mange måder, og børn, der har et lille sprog, kan have svært ved at […]
3. maj 2021

LæseLeg i børnehaven

Pædagog Dorte Pedersen fra Børnehuset Villa Kulla fortæller om, hvad LæseLeg kan i deres institution.
8. marts 2021

Grethe Kragh-Müller om børn og læsning

Lektor og specialist i børnepsykologi Grethe Kragh-Müller fortæller om, hvad pædagoger med fordel kan være særligt opmærksomme på, når de […]
2020

23. november 2020

LæseLeg og Den styrkede pædagogiske læreplan

LæseLeg gør arbejdet med Den styrkede pædagogiske læreplan til – ja, en leg! Ambitionen for den styrkede pædagogiske læreplan er, […]
Glemt password?

Indtast venligst dit brugernavn eller din e-mailadresse. Du vil modtage et link til at oprette en ny adgangskode via e-mail.

Log ind