Børns relationer og deltagelsesmuligheder

30. maj 2023
”LæseLeg knytter bånd mellem mennesker”, udtaler Lone Svinth i denne video.

Lone Svinth, ph.d. i pædagogisk psykologi ved Aarhus Universitet, har undersøgt den inspirerende LæseLeg praksis med fokus på LæseLegs betydning for børns deltagelsesmuligheder og fællesskaber.

Studiet viser blandt andet, at LæseLeg kan have en positiv betydning for børn, der sjældent kommer til orde og børn med et lille sprog, der normalt har svært ved at indgå i relationer med andre børn. Studiet peger på, at det blandt andet handler om, at størrelsen på LæseLeg-grupper giver tryghed, og at det hjælper, når børnene har en særlig interesse i bogens emne.

Studiet belyser desuden, hvordan det pædagogiske personale bevidst kan bruge LæseLeg til at reducere hierarkiet mellem pædagog og barn, og hvordan man med pædagogisk fleksibilitet, gensidighed og nysgerrighed kan hjælpe børn til at inkludere andre børn, som de normalt ikke leger med, fordi de har et fælles udgangspunkt at interagere om. Samtidig fungerer brugen af bøger som gode overgange fra fx spisning til leg.

I undersøgelsen indgår 11 daginstitutioner, hvor der blev observeret på 13 stuer og interviewet 23 pædagoger og ledere.

Læs studiet: LæseLegs betydning for børns deltagelsesmuligheder og fællesskaber

Læs pixi-versionen af LæseLegs betydning for børns deltagelsesmuligheder

LæseLeg er finansielt støttet af Egmont Fonden

Glemt password?

Indtast venligst dit brugernavn eller din e-mailadresse. Du vil modtage et link til at oprette en ny adgangskode via e-mail.

Log ind