Klumme: Findes der svære ord?
Hvorfor er ”en klinke” et svært ord, når ”at vinke” er et ord, som børn lærer betydningen af, ofte før de er fylde et år? LæseLegs sprogvejleder Jette Løntoft stiller spørgsmålstegn ved svære ord.
Af Jette Løntoft, LæseLegs sprogvejleder
Under et TV-interview med en 15-årig forfatterdebutant, brugte den 15-årige forfatter ordet ”socialrealisme”, hvorefter intervieweren replicerede: ”Socialrealisme, det var alligevel et svært ord for en 15-årig, var det ikke?”
Er ”sæter” et svært ord for en 3-årig? Og hvor gammel skal man være for at det ikke er svært længere? Er ”antonym”, ”illustrator”, ”klinke”, ”forstiller sig”, ”paradoks”, ”betaget”, ”ventrilokvist”, ”palindrom”, ”forfatter”, ”bedrøvet” ”ignorerede”, ”horisont”, ”gøs”, ”lakere” svære ord for 5-6-årige? (alle ord indgår i LæseLeg-bøger for alderen). Er ”lapidarium” et svært ord for en 58-årig?
Hvorfor er ”en klinke” et svært ord, når ”at vinke” er et ord, som børn lærer betydningen af, ofte før de er fylde et år?
Der er ét fælles træk ved de nævnte ord: det er nemlig ord, der ikke bliver brugt ret tit – de kan alle betegnes som sjældne ord i modsætning til ord som fx stol, bil, brød, spise, hoppe, sur osv. der er helt almindelige basisord.
Det er vigtigt, at børn udfordres sprogligt, også på ordforrådsområdet – de børn, som kun i meget begrænset omfang møder sjældne ord, ender med at have et alt for lille ordforråd.
Opfordringen til os, der arbejder i småbørnsområdet, er derfor: lad være med at forenkle eller forsimple de ord, vi bruger sammen med børnene. Børn skal møde mange ord, som ligger uden for basisordforrådet – de skal blot møde dem i meningsfulde kommunikative sammenhænge.