LæseLeg hjælper de stille børn
Lone Svinth, ph.d. i pædagogisk psykologi ved Aarhus Universitet, har undersøgt den inspirerende LæseLeg praksis med fokus på LæseLegs betydning for børns deltagelsesmuligheder og fællesskaber.
Studiet viser blandt andet, at LæseLeg hjælper de mere tilbageholdende og stille børn til at blive en del af legen og fællesskabet:
”Dét bogen og fællesskabet omkring LæseLeg giver de stille børn, det er tryghed… og når de har det, kan de begynde at komme til orde.”
Lone Svinth
Flere pædagoger bruger LæseLeg til at nedbryde hierarkier – både mellem barn og voksen, men også mellem børnene, forklarer ph.d. Lone Svinth i en artikel i tidskriftet Kognition og Pædagogik. Hun har observeret børn og pædagoger, der laver LæseLeg, til sit studie om LæseLeg og deltagelsesmuligheder, og et af hendes vigtigste fund er, at brug af LæseLeg kan hjælpe børn, der har svært ved at deltage i fællesskaber.
“Pædagogernes åbenhed for børns perspektiver muliggør, at børn kan gøre sig erfaringer med medbestemmelse og fællesskaber, og at de kan træde frem som ressourcefulde og engagerede deltagere i praksis, hvilket nærer deres sociale position og børnefællesskabet.”
Lone Svinth i artiklen Børns medbestemmelse og fællesskaber i LæseLeg fra 2023.
Om studiet
I undersøgelsen indgår 11 daginstitutioner, hvor der blev observeret på 13 stuer og interviewet 23 pædagoger og ledere.
Læs studiet: LæseLegs betydning for børns deltagelsesmuligheder og fællesskaber
Læs pixi-versionen af LæseLegs betydning for børns deltagelsesmuligheder
LæseLeg er finansielt støttet af Egmont Fonden