Professor Dorthe Bleses om effekter af LæseLeg i vuggestuen

23. februar 2024

LæseLeg har en signifikant effekt på børns kommunikative kompetencer, det viser et studie af Trygfondens Børneforskningscenter, der har målt effekten af LæseLeg hos børn i vuggestuen og dagplejen.

Forsker bag undersøgelsen og professor Dorthe Bleses fra TrygFondens Børneforskningscenter understreger vigtigheden i, at børns sprog styrkes i en tidlig alder.

“Tidlig sprog hænger sammen med læring og uddannelse, helbred, sociale relationer og trivsel helt ind i voksenlivet. Så det er virkelig vigtigt at styrke børns sprog tidligt. Og det er der også, fordi der allerede i vuggestue-alderen er børn, der er sprogligt bagud og har brug for at få en ekstra sproglig indsats. Og det kan LæseLeg være med til at løfte, siger Dorthe Bleses.

Børnene er blevet testet på flere parametre, forklarer Dorthe Bleses:

”Vi ser, at børnene bliver bedre til at kommunikere i dagligdagen, når de deltager i LæseLeg. De viser større forståelse i kommunikative sammenhænge, kan tale mere sammenhængende og kan fastholde en samtale om et emne i længere tid sammenlignet med andre børn på samme alder.”

Rapporten undersøger flere effekter og elementer af LæseLeg, og giver indsigt i, hvilke elementer, der har størst betydning for effekten, og hvor der er rum for forbedring.

Læs studiet her

Læs mere om LæseLeg

Glemt password?

Indtast venligst dit brugernavn eller din e-mailadresse. Du vil modtage et link til at oprette en ny adgangskode via e-mail.

Log ind