Del jeres erfaringer fra skolen og vind bøger

28. februar 2018

Vi vil gerne høre, hvordan I arbejder med LæseLeg i skolen. Blandt bidragene trækker vi lod om tre bøger.

LæseLeg udvider med digitale materialer til indskolingen

LæseLeg fungerer bedst, når alle børn i læsegruppen kan bidrage til både læsning af bogen og i de efterfølgende bogsamtaler og kreative aktiviteter. Normalt er anbefalingen derfor, at LæseLeg foregår i læsegrupper på tre-fem børn, som ligger på nogenlunde samme sproglige niveau.

Men i skolen er rammerne anderledes end i dagtilbud, og vi vil derfor gerne høre, hvordan jer, der bruger LæseLeg i skolen, gør i praksis.

Fra nogle af de skoler, der allerede bruger LæseLeg, ved vi, at det kan foregå på flere måder:

  • Nogle deler klassen op i to og har LæseLeg med den ene halvdel, mens den anden fx har et andet fag. Efter et forløb bytter grupperne.
  • Nogle inddeler børnene baseret på sprogligt niveau og har LæseLeg med mindre grupper af fx tosprogede eller særligt sprogsvage børn.
  • Nogle har de første to eller tre gennemlæsninger med en mindre gruppe børn, men læser derefter den tredje eller fjerde gang med hele klassen.

Hvad gør I? Det vil vi gerne høre mere om. Del jeres erfaringer på laeseleg@maryfonden.dk eller på vores Facebook.

Blandt bidragene trækker vi lod om tre af de nye bøger: Aben Osvald, Bjørnen der ikke havde været der før og Vitello – 28 historier fra A til Å. Deadline for bidrag er 1. juni 2018.

Om LæseLeg

LæseLeg er en universel metode, der kan bruges på alle alderstrin, så længe bøgerne tilpasses børnenes alder og sproglige niveau.

Metoden går kort fortalt ud på at læse billedbøger sammen med mindre grupper børn. Den samme billedbog læses tre gange inden for en uge, men bogen læses forskelligt hver gang, og efter læsning er bogens illustrationer og indhold udgangspunkt for samtale og kreative aktiviteter og leg.

Hidtil har LæseLeg været målrettet sprogarbejdet i dagtilbud, men udvider nu med nye materialer målrettet arbejdet med de 6-7-årige i indskolingen.

LæseLeg-materialerne hjælper pædagoger og andre fagfolk med at vælge bøger, der er velegnet til dialog og som passer til børnenes alder, og med forberedelsen af den dialogiske læsning og aktiviteterne omkring den.

Læs mere om LæseLeg.

Læs mere om de nye LæseLeg-materialer til indskolingen.

Glemt password?

Indtast venligst dit brugernavn eller din e-mailadresse. Du vil modtage et link til at oprette en ny adgangskode via e-mail.

Log ind